måndag 4 februari 2008

Vem äger journalen

I alliansens utförsäljning av hälso & sjukvården blir journalen hårdvaluta. Den innehåller kunskap om kunden och är därmed oerhört attraktiv, både för de privata företagarna i vårdsektorn och läkemedelsbolagen.
Det lär bli omöjligt att flytta läkemedelsförsäljningen till ICA och Lidel om inte hanteringen är digital och kan hanteras i kassan.

Sekretess och annat trams rör inte utförsäljaralliansen i ryggen. Det är nästan så man önskar att Odell och Hägglund får sina och familjernas journaler publicerade av någon liten hackspett bara för visa på. Kanske bättre dessa Herrar, som kan göra något åt frågan, drabbas istället för du och jag. För vilken barnunge som helst förstår vad denna tillgänglighet innebär.

Men det jag egentligen skulle skriva detta inlägg om, var frågan, vem äger journalen?
Svaret är så enkelt så, patienten, dvs du själv, äger din egen journal ingen annan. Håll hårt i din egendom det är många som vill åt den.

Intressant

3 kommentarer:

  1. Du äger inte din journal och kommer inte heller att göra det iom det här förslaget...

    Däremot förfogar du till viss del över vem (förutom den som skapat journalen) som får ta del av den.

    SvaraRadera
  2. Det är just det som inlägget handlar om. Varför inte lagstifta att jag äger min journal. Inte kan det vara upphovsmannarätt som gäller här. Jag är mitt eget varumärke och ingen dj...skall tjäna pengar på information om mig.
    Patienten äger sin journal. Jag hävdar att det skall vara så. Ingen annan har rätt till den. Ingen får läsa den om inte jag delar med mig av det som står. Ingen inte ens kvasiforskning har rätt till uppgifter om mig. Jag äger mig, min kropp och min egen historia.

    SvaraRadera
  3. Nätet en dålig plats för dina journaler!
    Det är ingen bra lösning att ha sina patientjournaler på nätet.
    Hur smart är det att lägga ett förslag från socialministern, att folk ska kunna ha sina patientjournaler på nätet? Efter alla dessa avslöjanden om intrång och data hackers som ständigt gör livet surt för dator användare.
    Vem tror på fullaste allvar att ett så osäkert och otillförlitligt system som nätet skulle kunna ge patienter en ökad trygghet?

    Det har redan gjort åtskilliga försök med patientjournaler på nätet, alla har visat sig vara misslyckanden tex FAP

    Tryggaste sättet är att ange information om sina patientjournaler är med sitt ID-kort. Life Care Card är ett sådant ID kort som fungerat i mer än 15 år och som både hjälpt och har räddat många. På kortet anges på vilket sjukhus dina journaler förvaras och hur man kommer i kontakt med din läkare eller ditt sjukhus, anhöriga etc.
    Fördelen med ID kort som informationsbärare är många tex att det kan användas i hela världen, informationen på kortet står i klartext vilket ger en överlägsen snabbhet, dessutom krävs ingen läsutrustning.
    Läs här:
    http://www.gt.se/nyheter/1.104392/kristinas-liv-hanger- pa-ett-plastkort

    http://www.lifecarecard.se

    SvaraRadera