måndag 12 januari 2009

Wadström avslöjar - Rakelsystemet är knäckt

Wadström är glad idag. Jag är en mycket stor motståndare till alla former av begränsningar av samhällsinformation. FRA-lagen är ett bra exempel på en utveckling som är mycket farlig för vårt demokratiska samhälle.

Nu kan jag, med mycket tillförlitliga källor meddela att Rakel är knäckt. Det betyder att nu kan tidningar, vanliga medborgare och tyvärr kriminella få till gång till all information i Rakel.
Jag vet inte det juridiska läget, men är det lagligt så kommer jag skaffa en egen utrustning. Den är trots allt rätt billig. Säpotrafiken har jag inte lyckats få klarhet i om den ingår.

Jag väljer att i det här inlägget inte uppge några källor eller att visa några bilder och kanske ljudfiler. Men jag kanske återkommer. Jag behöver fundera lite om vad jag törs skriva. Det är rätt trist att behöva få telefonen avlyssnad som de som "löst problemet" råkat ut för.
Jag vet ett antal journalister på några dagstidningar som jagar informationen och vill skriva, så nu låter jag pressen utföra sitt arbete att vara den tredje statsmakten.

En fråga man kan ställa sig vad har samhället lagt ut på denna till synes meninglösa investering. Här har jag inte orkat ta fram uppgifter, men det lär vara flera miljarder,

Så naiva de är i statsmakterna och vilken övertro det finns på säkerhet och övervakning. Det jag fått mig förklarat och beskrivet visar helt klart att det inte krävdes någon enorm teknisk kunskap för att knäcka Rakel. Det är många som räknar tekniker, programmerare och hackare som kriminella och ett hot mot oss medborgare. Det kräver en rätt lång förklaring men min slutsats är att vi skall var mycket tacksamma för vad dessa människor riskerar för att informationen skall vara fri. Kunskap är makt är ett slitet uttryck men det är troligen sant.




Jag måste ta med min favorit bild som ger ett ansikte till naiviteten och kontrollsamhället.











Vad är då Rakel för dig som inte vet. Här är en länk till Rakels hemsida
Polisens information om Rakel.
Lite Blogg om Rakel
-----------------------------
Wikipedia har bara en info om namnet Rakel som ger mig en koppling till Israel-Palestinafrågan.
Kvinnonamnet Rakel är ett hebreiskt namn som ursprungligen betyder fårtacka, men som också kan tolkas som den moderliga. Typiskt att det saknas info om Rakel på wiki - eller hur.
Nytt: fick en anonym kommentar om info om Rakel på wiki. Tack till den läsaren http://sv.wikipedia.org/wiki/RAKEL

Här skulle jag egentligen skriva om det folkmord som pågår från Israels sida. Men jag har nog redan gjort klart att min mening är att Sverige omedelbart skall avbryta alla politiska och ekonomiska förbindelser samt informationsutbyte via FRA med staten Israel. Minst tills de uppför sig som ett civiliserat land igen. AB verkar framföra liknade tankar.

Ett argument som fördes fram i FRA-debatten var att utbytet av våra personliga telefonsamtal och mail mellan olika statsledningars underrättelsetjänst skulle leda till fred. Jag menar att det nog är tvärtom. Den informationen är ofta grunden och möjligheten att tillgripa våld för de som ingår i informationsnätverket. Senast tidningar om konflikten Israel - Palestina. AB SvD Dn har en intressant artikel om bloggare i GAZA. Den kommer jag snart att återkomma till i ett nytt blogginlägg. Det kommer att bli intressant jag lovar er.

Att det är pengar i information visar beloppen som tidningar är beredda att betala i USA för förre vise presidentkandidatens hackade mail. Tyvärr verkar den nya administrationen i USA ha lite avog inställning till ett fritt nät läs Svd. Information kan nämligen användas genom att göra en "hasbara" Det betyder i praktiken att man släpper information från staten när man vill och vinklar den hur man vill. Alltid genom att utelämna centrala fakta. DN har ett bra exempel idag

Jag skulle gärna se en politisk debatt mellan samtliga politiska partier om Rakel. Är det inte tokiga beslut som fattats och är det inte slöseri med våra skattemedel i en gigantisk omfattning. Som sagt det lär handla om många miljarder. Ni får gärna föra debatten här, gör det var ni vill men ta fram fakta nu kära politiker. oavsett politisk färg. Det är ett medborgarintresse! Ni i pressen får gärna hänvisa hit att Rakel är knäckt och sedan göra er egen analys.
Självklart kan man göra en anlys att övervakning och kontroll behövs och får då andra perspektiv. Jag tror på yttrandefrihet och det fria ordet. ALLTID!

Nytt: Det var många som var intresserade av Rakel. Den här besökaren gillar jag att han hälsade på hos wadstrom.blogspot.com 2009-01-12 16:15:31 - FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut :)

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: Rakel Blogg, ISRAEL, PALESTINA, GAZA regeringen, , moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan fra yttrandefrihet tryckfrihet övervakning pressfrihet frihet FRA-lag FRAlagen sverigedemokraterna Technorati om: , , , , fra , Icerocket om: , , fra , ,

21 kommentarer:

  1. Länk till RAKEL-artikel:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/RAKEL

    Stora bokstäver...

    SvaraRadera
  2. Tach anonym. Jag lade in din länk i texten ovan. Tack igen.

    SvaraRadera
  3. När det gäller krypteringen i Rakel-systemet drar jag mig till minnes att dess primära uppgift är att göra kommunikationen mindre känslig för störningar (polisen hade problem med detta under Götenborgskravallerna vill jag minnas).

    Krypteringen i sig, antar jag utifrån detta och utifrån det som sägs om krypteringen på Wikipedia, till stor del bygger på frekvenshoppning, vilket försvårar "avlyssning" men egentligen inte skyddar innehållet i sig.

    Men att systemet är knäckt ser jag som en bra sak, tidningarna har i alla tider lyssnat på polisradion för att snabbt vara på plats när det händer något spännande, och själv satt jag många kvällar vid polisradion för att det var spännande att lyssna (förvisso så var det mest Räddningstjänsten som jag var intresserad av).

    Vad lagen säger om att lyssna på rakel-systemet trots att det är knäckt vågar jag inte uttala mig om, men jag vill minnas att radiolagen säger att man får lyssna på allt så länge man inte behöver kringgå några skydd för att göra det.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det är väl bara autonoma stenkastare som tycker att den nyheten är god.

    Det problemet torde dock vara löst inom en snar framtid, om de vågar ta fighten...

    SvaraRadera
  6. och ett litet förtydligande.. Rakel är inte "knäckt" - och all trafik går inte att avlyssna. Resten får du ta reda på själv.

    SvaraRadera
  7. @cji
    Den var kul Calle!
    Som jag sa tidigare skriver jag inte mer info just nu även om du provocerar rätt bra:)
    Du har dessutom en rätt otäck mening. "Allt behöver man inte informera världen om".
    Man, vad är man för en person som vi skall förlita oss på, vi mindre vetande medborgare?
    "Eller snart var det hålet tilltäppt"
    Hoppas du menar att du tror att du kan fixa en lösning genom omprogrammering och att du inte menar människan som hålet.
    Hoppas du inte varit inblandad i projektet för då kan du nog få det svettigt framöver.
    Jag får mer en tanke om såll än hål men det är som sagt var en senare historia.
    Shit in shit out, svårare än så är det inte att beskriva den tekniska lösningen. Du borde förstå att om jag som inget begriper kan begripa en förklaring så är det mycket illa eller hur?
    Men du Calle informationen skall vara "free" Dvs fri och utan ekonomiska intressen.
    Du lär få svar på dina funderingar om du bara lugnar dig. Jag har fullt förtroende för att våra svenska journalister vågar skriva mer än jag just nu.

    SvaraRadera
  8. @Björn Wadström; För min del behöver du inte förklara mer. Jag är väl medveten om vad du pratar om.

    "Hålet" jag pratar om är tekniskt, och tyvärr tror jag att du är just nu den största bidragande faktorn till att information inte längre kommer att vara fri framöver.


    Du får ställa dig själv frågan framöver om det var värt det att exponera all information... ibland slår det bakut, tyvärr tror jag att det gör det den här gången.

    SvaraRadera
  9. @cjl
    Det går att se frågan ur fler perspektiv. Jag väljer att se det ur perspektvet yttrandefrihet och fri tillgång till information. Det andra perspektivet är övertron på skydd och bevakning. Den här lilla historien handlar också om att staten "slängt bort" flera miljarder. Det är av allmänintresse.
    Men jag respekterar ditt sätt att se på information även om jag inte delar den.
    Som du då tydligen förstår har projektet redan slagit bakut. Men inte p.g.a. informationen.
    Det finns ett gammalt ordspråk. "Skjut inte pinospelaren"
    Så jag tror vi verkar överens ändå om Rakel.

    SvaraRadera
  10. @Björn Wadström: Problemet är lite som äpplen och päron - vi pratar inte riktigt om samma sak eftersom du inte riktigt förstår problemet i systemet. Hör av dig på ett icke-publikt sätt så kan vi prata mer om du är intresserad.

    SvaraRadera
  11. Rakel aktigt...


    http://www.americanintelligence.us/index.php?name=News&file=article&sid=4075

    Hezbollah fighters reportedly used Iranian-supplied technology to tap Israeli radio comms during last month's war in southern Lebanon. The intelligence gleaned from these intercepts helped frustrate Israeli tank attacks, according to Hezbollah and Lebanese officials.

    Military radio transmissions typically use frequency-hopping - switching between dozens of transmission frequencies per second as a means to frustrate jamming and interception - and encryption.

    SvaraRadera
  12. såg att länken var lite gammal efteråt inte så aktuell. sorry

    SvaraRadera
  13. @cji Tack, men det känns som jag hamnat i en amerikansk B-film:)
    Hur man tar kontakt i dag när epost och telefon-trafiken samlas av FRA vet jag inte:)
    Jag funderar på om jag vågar skapa en film där du kan se både datatrafik och höra trafik i etern. Jag lämnade din adress till en journalist så får vi se. Det känns lite stort för lilla jag. men tack igen.

    SvaraRadera
  14. Du vill hellre sprida desinformation än att lära dig mer. Jag tror att du behöver ta bort några lager av aluminiumfolie från hatten..

    SvaraRadera
  15. "cjl
    Jag förstår inte det du säger om aluminiumfolie i hatten? Det är väl något intern ord du använder i din krets.
    Däremot är det information jag lämnat just information. Källan är tillförlitlig. Som jag skrivit tidigare så finns det skäl till att jag får hejda mig just nu. Kanske okunskap men jag vet inte riktigt vad jag får skriva. Även om jag skriver om det mesta så har vi lagar att följa. För mig är det inget konstigt alls. Däremot är det inget som hindrar dig att skriva en egen blogg och länka den hit eller maila över det du vill säga så publicerar jag det. Kommentaren blir kanske för liten för detta ändamål. Så har du något du vill "lära ut" så gör det. Jag kan givetis träffas icke-publikt som du skrev. Men det är nog egentligen inte mig du skall lära. Jag är bara pinospelaren så berätta gärna om tekniska frågor för de som är intresserade. Det finns säkert många som tycker den frågan är spännande. I övrigt har jag ingen mer info jag ill lämna just nu. Eller som du verkar vilja ha, bevis för hur datatrafiken kan läsas eller samtalen kan höras.
    Så kalla mig gärna för aluminumhatt om du vill men påstående om dessinformation är nog klokt att återta. Det vet nog du också eller hur.
    Du kanske kan svara mig på om det vore olagligt att lägga ut en film som visar på dels datatrafik och trafik i atmosfären i klartext.
    Förstå och acceptera att jag själv känner mig lite för liten som ensam bloggare att göra något sådant just nu. Jag väntar beskedligt på att pressen publiserar sedan kanske jag vågar hänga på.
    Ursäkta att du inte kan få bättre svar än så av mig just nu Calle. Hoppas du kan förstå och respektera det jag skriver som skäl.

    SvaraRadera
  16. Ja nu ska vi ta reda på allt om rakel, vad nämner wikipedia om rakel som kan kopplas till konflikten, måste erkänna att jag inte riktigt hänger med där.

    SvaraRadera
  17. @Rakel
    Det var en s.k. p3 övergång till ämnet Israel-Palestina. "Rakel är ett hebreiskt namn"
    Det hänger även samman med FRA-övervakning och samarbete med Mosad.
    Rakel var ju bl.a. skapat för att utesluta information till media "den tredje stasmakten".
    Eftersom mitt tema alltid i grunden är yttrandefrihet..frihet...ja just fri så hänger staten (-ers) övergrepp och kontroll på fria individer och kontroll på det fria ordet samman för mig i texten.
    Så sätt på dig mina glasögon så ser du nog det..hoppas jag.

    SvaraRadera
  18. Ok roger that!
    Over and out. fårskallen bräker i förståelse

    ;)

    SvaraRadera
  19. Vilken rekordelig genomslagskraft du har Björn.. *skratt* Ringde dig för ett tag sedan och lämnade meddelande på din voicemail. Tyvärr verkar du inte våga ringa tillbaka.

    SvaraRadera
  20. @cjl
    Inte vet jag vart du ringde. Prova och skriv ett mail med din telefon så ringer jag upp.

    SvaraRadera
  21. Om jag inte missminner mig sa min polare ( expert bland de bästa i programmering i sverige) att om de bara anlitat duktigt folk kunde de haft ett mycket bättre system, klart på en bråkdel av tiden till en kostnad som var marginell jämförd med dessa puckon som utförde skiten under mkt lång tid till en mkt stor kostnad.Heja svenska myndigheter. Vansinnets hemvist på jorden inom polis , o åklagarväsende.Många övriga myndigheter inte att förglömma. men är man svensk och vaken som en gammal hund får man snart se sitt land ätas upp.....inte bara ekonomiskt.

    SvaraRadera