måndag 21 november 2016

Ensamhet

Idag fyller min bäste vän Göran Värbrand  år. Vi firar vi ju födelsedagen och det är nog viktigt att tänka även på de som inte längre vandrar med oss på Jorden.

Nu vet jag att alla inte har haft lyckan som jag, att under större delen av mitt liv haft en nära vän. Vänner har vi nog alla. Många kommer och går under vår livsresa.
Göran var en snäll människa, med mycket kunskap. Vi upplevde mycket tillsammans genom Livet.

Vi höll alltid kontakt med varandra oavsett var vi befann oss på Jorden.
Mitt i natten kunde det komma ett telefonsamtal.
Ursäkta att jag ringer mitt i natten men..
- Det gör inget jag skulle ändå upp och svara var alltid mitt svar..
Göran och jag kunde alltid fånga den andres tanke exakt där den var.. även om det "eviga samtalet" hela tiden gav nya frågor..

Jag kommer ihåg en rätt kul kommentar han gjorde en gång på den tiden jag bloggade mycket. 
Bra bloggar du skriver för nu behöver jag inte läsa tidningen för att veta vad som hänt i världen.
Det var under en period då jag hade som tema att länka upp massa nyheter och ge någon form av egen tanke till det som skedde.

Jag har då och då försökt ge mig på att beskriva mina bilder med att måla bilder. Så den här får väl vara någon slags känsla av den ensamma människan som sitter och funderar på detta märkliga Liv.

Visst är det konstigt med Livet. Jag tror vi alla har den där märkliga förmågan att blunda och förflytta oss mot tidens gång. Bilder utanför vår hjärna kan nog vara en metod att göra det enklare. Här är avslutningsvis några bilder på Göran. Den första är från min bostad på Lindövägen i Norrköping och den andra från jobbet på Bankiren i Nyköping. 
Jag brukar ju skriva om lite minnen från Bankrien och musiken som var aktuell då. Jag har några bilder på tavlor Göran gjort så någon gång kanske jag publicerar dem. Han var betydligt bättre än jag att måla bilder, Göran hade en kemiutbildning och förklarade gärna världen i kemiska och matematiska begrepp. 

Sådana här tillfällen är det trist att vara ateist och inse att samtalet är slut. Jag är ändå glad att jag hade tillfälle att möta denne underbara människa och få vandra många år på Jorden med han.

Men nu blev det dystert på födelsedagen. Musik kan också få oss att flytta oss mot tiden. Den här sången av Ulf skulle jag kunna skriva mycket om. Men det hoppar jag över. Grattis Göran på födelsedagen.


1 kommentar:

  1. I am sorry to hear that Goran/George passed. The emails I sent him were undeliverable, and his phone was disconnected, so I figured something was wrong. I searched his name and found an obituary, and further searching brought me to Mr. Wastrom's blog. I wish I could have paid my respects at the time of his passing. RIP, George.

    SvaraRadera