måndag 9 oktober 2017

Vem är jag, vem är du?

Jag kände bara för att skriva en blogg om allt och ingenting idag. Min grundfundering började med att jag blev rätt trött på alla texter människor författar. Presidenter som twittrar och tidningar som alltmer liknar se och hör och Facebook där alla inklusive jag tycker om allt vi hör och ser.

- Verkar ju smart att själv skriva något meningslöst bara för att andra gör det, men tanken var just hur kommer det sig att människor gör så mycket meningslöst.

Jag landade i att alla människor är olika och det jag uppfattar som meningslöst finner du en mening i.

Å vem är jag vem är du, hur i hela friden går det att begripa uttalanden om alla nu är olika. Så jakten på det lika verkar vara central. Hur går det till när vi blir lika och ser på världen på liknande sätt...om vi nu gör det..

Så fort vi definierar en grupp så definierar vi också vilka som inte skall tillhöra gruppen för de är olika. "Utanförskap" som blivit ett politiskt begrepp istället för arbetslöshet beskriver just detta. Det var just det som hände när begreppet arbetslöshet kom att omfatta konsekvenser av arbetslöshet. Nu är det ju inte ens sant att arbetslösheten är orsaken men vad spelar det för roll. Socialdemokrater och moderater kunde enas i sin världsbild om att "arbete ger frihet" under ledning av Reinfeldts medieverkstad och ordbehandlare.

Jag tänkte att om jag definierar mig som en innevånare på planeten Jorden borde allt och alla på det här lilla klotet i Världsrymden kunna inrymmas i begreppet vi, då är alla med eller hur...

När jag var typ 12-13 solvarv så låg jag på ett berg i Svärtinge utanför Norrköping. Jag stirrade upp mot himlen och stjärnorna och det var kolsvart runt ikring mig. Då kände jag att jag låg på ett klot i världsrymden som snurrade. Nu hade jag redan läst i skolan om att vi levde på ett svagt päronformat klot. Ytan, skorpan hade stelnat kring det glödande inre och organiskt liv hade utvecklats. Jå det var stort att få teorin bekräftad av upplevelsen..då är det ju sant..
( det verkar finnas några som tror jorden är platt ett exempel från metro, så varför inte ta en bild av Jorden som kub..)
Det finns även massa människor som har en bild av rymdvarelser eller gudar för att förklara uppkomst och utveckling av Liv på vår planet. 

Så redan här bildar jag en grupp med människor som vet att vi bor på ett klot i världsrymden och att Livet uppkommit och utvecklas just här. Ganska många befinner sig redan vid denna övergripande definition i utanförskap.... Hänger du med i resonemanget så förstår du att den som tror att en gud har skapat en platt jord är lite svåra att föra en meningsfull dialog med...men de producerar massa ord och text precis som jag.

Jag har alltid funderat om människor som tror på en platt Jord inte reser utanför det de kallar sitt land eller sin stad.. kanske är just detta synsätt grunden för det vi kallar nationalism. Vi innanför linjen på kartan och de utanför samma streck. Om en nationalist ändå skulle segla iväg på havet, ramlar de då över kanten och ut vi ingenting...

Eftersom jag hamnade in i tanken om länder så kan jag ta det som exempel. Det räcker ju inte att bara säga att de som befinner sig innanför några streck på en karta och befinner sig där för att skapa ett vi. Det krävs ett steg till. De inom strecken måste ges utskiljande egenskaper. Så en skåning och en norrlänning talar svenska..även om skåningen nog nästan låter mer lik den som bor i Danmark. 

Men om vi nu låtsas att de som bor innanför gränserna och tala liknande språk är en grupp och de utanför är olika så har vi då äntligen uppnått likheten. Fast inom just de gränserna bor ju inte bara människor. 

Så då uppstår behovet av att definiera människor och ickemänniskor för annars blir vi ju olika. 

Hur långt har jag kommit, bor på Jorden, bor i Sverige och är människa. Nu är nästan 10 miljarder människor i utanförskap...hoppsan. Jo jag är man också där försvann typ några miljoner av de kvinnor som bor på Jorden, bor i Sverige och är människa. Jag bor i Nyköping och vi är väl typ 25.000 män här så ganska många som är lika mig trots allt. Men av dessa så är det bara typ 8% som delar mina politiska grundvärderingar så några tusen är det nog kvar ändå som inte befinner sig i utanförskap. 

Vi är lika som bär.. björnbär, skogshallon, blåhallon, blåbär, lingon, hjortron tranbär osv osv..







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar